چرا باید استراتژیک معامله کنید؟ 

چرا باید استراتژیک معامله کنید؟ 

استراتژی از کلمه یونانی Strategos گرفته شده است؛ در یونان باستان گروه‌های کوچکی که ارتش را تشکیل می‌دادند توسط افرادی با همین نام یعنی Strategos رهبری می‌شدند. پس استراتژی به معنی داشتن برنامه‌ای از پیش تعیین شده است که برای خنثی کردن و مقابله با نقشه‌های شوم دشمن طراحی می‌شود. دنیای معامله‌گری خیلی شبیه به میدان جنگ است؛ شما فرمانده‌اید و معاملاتی که انجام می‌دهید مانند سربازهای شما هستند.

قوانین دقیق یک استراتژی معاملاتی کمک می‌کند تا از یک روش ثابت و از پیش تعیین شده نقاطی از بازار را برای ورود انتخاب کنید که احتمال برد در آن معاملات را افزایش دهد؛ زمانی که یک استراتژی طراحی می‌کنید، می‌‌‌دانید که حد ضرر و حد سود کجا باید باشد. داشتن یک استراتژی مناسب در کنترل احساسات برای معاملات آتی به شما کمک می‌کند.

معامله نکن!

جورج سوروس (George Soros) سرمایه‌گذار و معامله‌گر بازارهای مالی در ۱۶ سپتامبر ۱۹۹۲ با باز کردن معامله فروش (پوزیشن short) در نماد پوند انگلستان توانست یک میلیارد دلار سود خالص بدست بیاورد. وی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت:

من با ورود به هر معامله به ۳ تا سوال دقیق پاسخ می‌دهم و اگر پاسخی برای آن نداشتم، وارد معامله نمی‌شوم.

  1.  اینکه کجا و بر چه اساسی باید وارد معامله شوم؟
  2. اگر این معامله وارد سود شد، کجا باید خارج شوم؟
  3. اگر معامله خلاف تحلیل من پیش رفت، کجا باید با استفاده از حد ضرر از آن خارج شوم؟

این‌ها سوالاتی هستند که یک معامله‌گر استراتژیک باید از خودش بپرسد و تا زمانی که به پاسخ کامل و منطقی نرسیده وارد هیچگونه معامله‌ای نشود.

احتیاط در معامله

این را به خاطر بسپارید که تحلیل تکنیکال مثل شناخت خطوط حمایت و مقاومت، خط روند، الگوهای هارمونیک، پرایس اکشن، امواج الیوت، سطوح عرضه و تقاضا، فیبوناچی، مناطق اشباع خرید و فروش آر اس آی (RSI)، انواع واگرایی ها و ایچیموکو به معنای داشتن یک استراتژی نخواهد بود، بلکه یادگرفتن تحلیل تکنیکال فقط پایه و پیش‌نیاز برای ساخت یک استراتژی است. شاید برایتان سوال باشد که پس استراتژی معاملاتی اگر تحلیل تکنیکال نیست پس چیست؟

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی یک روش ثابت برای برنامه‌ریزی و انجام معاملات تلقی می‌شود و یکی از رکن‌های مهم، پایبند بودن به آن است؛ استراتژی‌های معاملاتی معمولاً مشخص می‌کنند که چه معاملاتی در چه زمانی باید انجام شود، چه زمانی باید از آن‌ها خارج شوید و چه میزان سرمایه باید در هر معامله  ریسک کنید. یک استراتژی معاملاتی باید از تعدادی ویژگی‌های اساسی پیروی کند تا برای تمام معامله‌گران قابل درک شود؛ شما نیز برای طراحی یک استراتژی نیاز به دانستن این ویژگی‌ها دارید.

ویژگی‌های استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی باید واضح، شفاف و قابل فهم برای تمام معامله‌گران باشد؛ طوری که اگر استراتژی شما در اختیار دیگران قرار گیرد، بتوانند با استفاده از آن در یک نقطه مشخص وارد شوند.  یک استراتژی معاملاتی ساده و روان باید ۳ ویژگی اساسی داشته باشد:

۱. شرایط ورود به معامله

برای ورود به معامله، باید یک یا چند دلیل منطقی داشته باشید.

۲. داشتن حد سود

پیش از ورود به معامله، حد سود را مشخص کنید.

۳. داشتن حد ضرر

یکی از مهم‌ترین نکات در تعیین استراتژی، مشخص کردن حد ضرر است؛ بنابراین پیش از ورود به معامله حد ضرر خود را تعیین کنید.

توجه به حدضرر - حدسود در معامله

حال با داشتن این ۳ ویژگی دارای یک استراتژی هستید. البته قابل ذکر است که حفظ سرمایه در کنار این نکات می‌تواند در معاملات به شما کمک کند. 

حفظ سرمایه

وقتی وارد حوزه معامله گری می‌شوید اولین نکته ای که باید در پروسه معامله گری به آن توجه کنید حفظ سرمایه اولیه است. یک معامله‌گر باید توجه کامل به این موضوع داشته باشد که ممکن است هر لحظه سرمایه اولیه خود را به خطر بی‌اندازد، رعایت درست مدیریت سرمایه می‌تواند احتمال وقوع این رخداد را کاهش دهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که باید به واقعیت‌ها توجه کنید و از خیال و توهم خارج شوید، هیچ استراتژی وجود ندارد که در این بازار بدون ضرر دهی باشد. در بازار هم سود داریم و هم ضرر و اصلا کسی وجود ندارد که ضرر نکند.

محافظت از سرمایه خود

وارن بافت در یکی از مصاحبه های خود گفت: در بازارهای مالی ۲ تا قانون وجود دارد؛ اولی حفظ سرمایه است و دومی توجه به قانون اول.

نکته: بهترین استراتژی های حال حاضر در دنیا در صورتی خوب کار میکنند و سوده هستند، که مدیریت سرمایه در آن‌ها رعایت شده باشد، مدیریت سرمایه در یک استراتژی می‌تواند به داشتن یک سیستم معاملاتی طی شود. در ادامه نظریه جالبی برای درک بهتر این موضوع ارائه شده است.

نظریه قوی سیاه چیست؟

چرا باید به این نظریه برای حفظ سرمایه‌ خود توجه کنید؟ نظریه قوی سیاه استعاره ای است از پیشامدهایی که احتمال رخ دادن آن‌ها شگفت انگیز و بسیار نادر است که معمولا هیچکس انتظار وقوع آن‌ها را ندارد، وقتی اتفاق می‌افتد مردم به دنبال دلایل غیر منطقی و دور از عقل می‌گردند و حتی روی به خرافات هم می‌آورند.

سادگی در استراتژی معاملات

هر چه یک استراتژی ساده‌تر باشد، از موفقیت بیشتری برخوردار است.کورتیس ام‌فیس (Curtis M.Faith) در کتاب شیوه لاک‌پشت‌ها می‌گوید:

در همه این سال‌ها دیدم افرادی که استراتژی ساده‌تری دارند، سود بیشتری از بازار می‌گیرند.

استفاده کردن از تمامی سبک های تکنیکال، یا چندین سبک معاملاتی برای طراحی استراتژی کاملا اشتباه است و شما را از هدفتان دور می‌کند. سعی کنید از یک سبک استفاده کنید، چون خیلی از سبک‌ها و ابزارها با یکدیگر همسو و هم‌جهت نیستند، یکی سیگنال خرید میدهد و دیگری سیگنال فروش.

انواع استراتژی در خرید و فروش ارز دیجیتال

هر استراتژی ممکن است در برهه‌ای از زمان ضررده باشد، این موضوع، قطعی و اجتناب ناپذیر است. بطور کلی ۲ نوع استراتژی وجود دارد:

۱-استراتژی که به دنبال تعقیب یک روند در بازار است.

در روندهای صعودی استراتژی‌هایی کاربردی است که سقف‌ها و کف‌های بالاتری نسبت به یکدیگر شکل دهد؛ طراحی استراتژی در روند نزولی برعکس روند صعودی است.

استراتژی در روند صعودی

۲-استراتژی که در بازار رنج یا خنثی کاربردی است.

طراحی یک استراتژی در این بازار باید به گونه‌ای باشد که با سود های بسیار کوچک از بازار خارج شوید زیرا سقف‌ها و کف‌ها یکسانی شکل گرفته است.

استراتژی در بازار رنج

به عنوان مثال: شما یک استراتژی ترند (خط روند) محور دارید و قیمت در یک بازار خنثی قرار دارد، شما مجبور می‌شوید با حد ضررهای کوچک از بازار خارج شوید؛ اما زمانی که قیمت در حال طی کردن یک روند است شما سود بزرگی خواهید کرد.

نکته: سعی کنید یک استراتژی را از تمامی حالات بررسی کنید، همچنین پایبند بودن به ستاپ معاملاتی باعث موفقیت بیشتری در معاملات می‌شود.

انتخاب تایم فریم مناسب

قبل از طراحی استراتژی باید تایم فریم معاملات خود را انتخاب کنید. تایم فریم پایین مثل یک دقیقه و پنج دقیقه سرعت عمل بیشتری می‌خواهد، استرس بیشتری دارد، دائم باید چارت قیمتی را چک کنید و تسلط بیشتری به تحلیل تکنیکال داشته باشید. الگوهای تکنیکال در تایم فریم پایین، از اعتبار کمتری برخوردار هستند؛ البته از مزایای تایم فریم پایین این است که مدت کوتاهی در بازار هستید. مثلا ۳ ساعت در روز معامله می‌کنید و پس از آن دیگر نگران معاملات باز نیستید.

اگر تایم فریم بالا مثل چهار ساعته و یک روزه انتخاب کنید، همه‌ی حالت‌ها عکس حالت قبل خواهد بود. انتخاب تایم فریم، کاملا یک موضوع شخصی است و به موارد زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شخصیت عجولی دارید، انتخاب تایم فریم هفتگی کاملا کاری اشتباه است و ممکن است شما را به چالش بکشاند. 

نتیجه‌گیری

استراتژی به زبان دیگر قوانینی از پیش تعیین شده و مطمئنی هستند که معامله‌گران با استفاده از آن‌ها چارچوبی برای حفظ معاملات خود دارند. لازم به ذکر است برای دوام آوردن در بازارهای مالی و معامله کردن؛ نیازمند پایبند بودن به ستاپ معاملاتی است. 

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)
نظرات
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست