طراحی قوانین استراتژی معاملاتی

طراحی قوانین استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی همان طراحی قوانینی است که به کسب‌ درآمد بیشتر یک معامله‌گر کمک می‌کند. طراحی که طبق آن یک معامله‌گر با فعالیت‌های خود در بازار منجر به کسب سود مستمر می‌شود. معامله‌گران حرفه‌ای و موفق همیشه استراتژی معاملاتی مشخصی برای خود دارند و همیشه به آن پایبند هستند؛ در این مقاله به چگونگی طراحی قوانین یک استراتژی موفق می‌پردازیم.

طراحی قوانین

مرحله اول برای ساخت یک استراتژی، طراحی قوانین آن است؛ قوانین شامل: ورود به معامله، تعیین حد ضرر، محافظت از سود است.

روش ورود به معامله

برای ورود به معامله ۲ پارامتر مهم وجود دارد، یکی ورود زود هنگام قیمتی و دیگری ورود زود هنگام زمانی است. 

بطور مثال: در ورود زود هنگام قیمتی تحلیل شما از بازار این است که باید در محدوده (۱) وارد معامله شوید ولی از ترس اینکه شاید به سطح (۱) نرسد در سطح (۲) وارد معامله می‌شوید. در نتیجه معامله وارد ضرر بزرگی می‌شود.

ورود زودهنگام قیمتی در طراحی استراتژی

در ورود زود هنگام زمانی شما در این نقطه که فلش آبی رنگ در تصویر مشخص شده وارد معامله شده‌اید. می بینید هیچ تحرکی در بازار وجود ندارد و در حقیقت این سرمایه شماست که در بازار بی دلیل خوابیده است.

طراحی استراتژی(ورود زودهنگام قیمتی)

ورود قیمت به یک محدوده مناسب، شرط یا شرط‌هایی برای تایید معامله و همچنین شرطی برای تریگر ورود می‌تواند معاملات را بهینه‌تر کند.

روش تعیین حد ضرر

اکثر افراد فکر می‌کنند مقدار حد ضرر که تعیین نکردن آن یکی از اشتباهات تحلیل تکنیکال است، باید همیشه ثابت باشد و این عدد ثابت را قوانین مدیریت سرمایه هر فرد مشخص می‌کند مثلا ۲ درصد یا ۵ درصد باشد؛ این روش یا در واقع این تفکر کاملا نادرست است. 

حد ضرر جایی است که دلیل شما برای ورود به یک معامله نقض می‌شود به عنوان مثال:

اگر قیمت زیر این حمایت قرار بگیرد یعنی شرط ورود به معامله از بین رفته است، پس حد ضرر باید کمی زیر این حمایت باشد که در این معامله حدود ۲۴ درصد است، این عدد به تنهایی هویتی ندارد، در واقع این مدیریت سرمایه است که به این عدد معنا می‌دهد و شما به کمک آن می‌توانید حجم مناسب معامله‌ی خود را مشخص کنید.

طراحی استراتژی(حد ضرر)

روش محافظت از سود

اگر قادر به محافظت از سودهایتان نباشید، چیزی برای جبران ضرر‌هایتان نخواهید داشت، آرام آرام سرمایه خود از دست می‌دهید و مجبور می‌شوید از بازار کنار بکشید. معمولا اکثر معامله‌گرها برای تنظیم شرایط معامله و حد ضرر مشکلی ندارند و ممکن است برنامه‌ای هم برایشان داشته باشند، اما در نهایت برنامه‌ای برای محافظت از سودهای خود ندارند.

به عنوان مثال: 

ابتدا در معامله خرید، مقاومت‌های پیشرو را مشخص کنید، ۵۰ درصد از حجم معامله را در مقاومت اول ببندید و حد ضرر را به نقطه ورود منتقل کنید اگر قیمت به حد ضرر برخورد کرد شما در این معامله سود کردید؛ همین کار را برای مقاومت دو ۳۰ درصد و مقاومت سه ۲۰ درصد انجام دهید با این کار شما از سودهای خود محافظت کرده‌اید.

طراحی استراتژی(روش محافظت از سود)

بک تست (Back Test) گرفتن از استراتژی 

بعد از طراحی یک استراتژی وقت آن می‌رسد که بفهمید آیا این استراتژی درست کار می‌کند یا خیر، برای پی بردن به این موضوع شما باید از استراتژی خود بک تست بگیرید، زمانی که شما گذشته یک چارت را باز کرده و شروع به بررسی نقاطی که استراتژی شما در آن سیگنال ورود می‌داد می‌کنید، در واقع از استراتژی خود بک تست می‌گیرید.

بک تست گرفتن در درجه اول باعث بهبود بخشیدن به عملکرد استراتژی است. در درجه دوم باعث اطمینان خاطر معامله‌گر به استراتژی خود می‌شود؛ همچنین انجام این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس معامله‌گر در حین انجام معامله می‌شود.

این کار زیاد سخت نیست فقط کافیست قوانینی که وضع کردید را در گذشته بازار بررسی کنید، بعد سود‌ها و زیان‌ها را یادداشت کنید و بررسی کنید که آیا برنده هستید یا خیر!

می‌توانید از الگوی صفحه‌گسترده Google Sheets استفاده کنید.

طراحی استراتژی (ژورنال نویسی)

آیا نتایج گذشته بازار، آینده را ۱۰۰درصد تضمین می‌کند؟

خیر. وقتی یک استراتژی در گذشته بازار برآینده مثبت داشته است به احتمال زیاد در آینده هم همان‌گونه خواهد بود. انجام بک تست به مراتب خیلی بهتر از انجام ندادن آن است.

گاهی اوقات در بک تست‌ اتفاقات جالبی رخ می‌دهد، مثلاً ممکن است که از دل استراتژی خود، یک استراتژی دیگر بیرون بکشید که بتواند موقعیت‌های معاملاتی شما را افزایش دهد. یا اینکه نقاط ضعف استراتژی خود را پیدا کرده و حذف کنید. در چنین حالتی، وین ریت (Win Rate) استراتژی شما به شدت بالا می‌رود و به مرور بهبود می‌یابد.

بسیاری از استراتژی‌ها در مرحله بک تست خوب عمل می‌کنند اما زمانی که که وارد بازار زنده (Live) می‌شوند دیگر سودآور نیستند. یکی از مهم‌ترین دلایل آن این است که بک تست استحکام و ایمنی لازم را نداشته است.

برای ایمنی و استحکام بک تست باید آن را حداقل در یک‌ سال گذشته تست کنید، شاید تست کردن یک سال گذشته بازار زمان زیادی نیاز داشته باشد؛ برای اینکه بتوانید یک استراتژی را کامل بک تست بگیرید، بهتر است یک ماه در میان این عمل را انجام دهید؛ بنابراین شما با بررسی نمودار ۶ ماه، یک سال گذشته آن نماد رو بک تست گرفته‌اید.

دومین مورد برای استحکام و ایمنی در بک تست این است که آن را در نماد‌های مختلف بررسی کنید، بطور مثال: از رمزارز بیت کوین شروع کنید و بعد سراغ اتریوم، بایننس کوین و اتریوم کلاسیک بروید و یا اگر معامله‌گر بازار فارکس هستید، ابتدا سراغ نمودار طلا و بعد جفت ارزها و شاخص‌ها بروید. انجام این کار باعث تسلط بیشتر به عملکرد خود و در نهایت به بهتر شدن استراتژی منتهی می‌شود.

فوروارد تست (Forward Test)

همانطور که گفتیم بسیاری از استراتژی‌ها در مرحله بک تست خوب عمل می‌کنند اما در اجرا آنگونه که انتظار می‌رود سودآور نیستند. برای حل این مشکل باید استراتژی خود را در آینده بازار تست کنید. دو راه وجود دارد.

یک اینکه می‌توانید با تزریق اندکی سرمایه طبق تریدینگ پلن و استراتژی خود اقدام به باز کردن معامله کنید. معامله گری یعنی کنترل احساسات، تا زمانی که پول واقعی در میان نباشد شما هیچ احساسی روی معاملات خود ندارید. لازم است به این نکته توجه کنید که قرار نیست تمام سرمایه خود را وارد بازار کنید شما با اندکی سرمایه هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

طراحی استراتژی(Forward Test)

دوم اینکه اقدام به ساخت اکانت دمو کنید و با آن فوروارد تست را انجام دهید. این کار یک شبیه سازی کامل از بازار واقعی است و باعث می‌شود شما بر استراتژی خود تسلط پیدا کنید.

با فوروارد تست، می‌توانید حالت‌هایی که بازار شما را به اشتباه می‌اندازد را بهتر پیدا کنید. پیشنهاد می‌شود قبل از شروع به فوروارد تست، حتماً مدتی از استراتژی خود، بک تست بگیرید و سپس اقدام به فوروارد تست کنید.

 فوروارد تست تا چه مدت باید ادامه دهید؟

بزرگترین مشکل فوروارد تست زمان بر بودن آن است. با توجه به شخصیت معاملاتی خود اگر استراتژی شما، در تایم فریم بالا کاربردی است، باید مدت زمان بیشتری برای این کار تخصیص دهید، چون تعداد معاملات شما کاهش خواهد یافت. ولی اگر واقعا نیازمند یک قانون مشخص هستید، ۱۰۰ معامله را به عنوان حداقل مورد نیاز در نظر بگیرید. 

جمع بندی

فعالیت در بازارهای مالی، کار ساده ای نیست و موفقیت در این بازارها ، در درجه اول  نیازمند کنترل احساسات، دانش تحلیل تکنیکال و داشتن استراتژی معاملاتی موفق است؛ لازم به ذکر است که صرف داشتن استراتژی معاملاتی، نمی تواند به طور قطعی سرمایه گذاری شما را با موفقیت روبرو کند، اما داشتن استراتژی، صد برابر بهتر از نداشتن آن است. 

طراحی استراتژی (سوالات متداول)

سوالات متداول 

قوانین دقیق یک استراتژی  معاملاتی چه کمکی به ما می‌کند؟

کمک می‌کند که از یه روش ثابت و از پیش تعیین شده نقاطی از بازار را برای ورود انتخاب کنیم که احتمال برد در معاملات را افزایش می‌دهد.

یک استراتژی معاملاتی باید چند ویژگی داشته باشد؟

استراتژی معاملاتی باید ۳ تا ویژگی اساسی داشته باشد، ۱-شرایط ورود به معامله ۲-داشتن حد سود ۳-داشتن حد ضرر

فرق بک تست با فوروارد تست چیست ؟

در بک تست طبق استراتژی اقدام به بررسی گذشته چارت می‌کنیم؛ اما در فوروارد تست حال حاضر (Live) بازار را بررسی میکنیم.

۴.۱/۵ - (۱۱ امتیاز)
نظرات
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست