در بازار ارزهای دیجیتال، پروژههای NFT دائماً در حال ظهور هستند. برخی از آنها از جمله کریپتوپانکها، میمونهای خستهکننده و اترروکس، به قیمت صدها هزار یا حتی میلیونها دلار به فروش میرسند. PFP یا “تصویر پروفایل” یکی از محبوبترین زیرگروههای NFT است. در این مقاله برخی از جذابترین طرحهای NFT را با تمرکز بر PFP بررسی خواهیم کرد. ما همچنین برخی از نکات و تکنیکهای بازاریابی NFT را برای نحوه جلب توجه به پروژه NFT آینده خود نشان خواهیم داد.
NFT چیست؟
در دنیای ارزهای دیجیتال، مالکیت توسط NFT یا توکنهای غیرقابل تعویض مشخص میشود. هر کسی که با ارزهای دیحیتال سر و کار دارد احتمالاً در مورد مجموعههای NFT شنیده است. NFTها صرفاً نسخههای دیجیتالی چیزهایی مانند تمبرهای پستی، قوطیهای کوکاکولا با نسخه محدود و کارتهای پوکمون هستند. کلکسیونها، هنر دیجیتال، کالاهای بازی، نامهای دامنه، مناطق مجازی و بسیاری موارد دیگر نمونههایی از NFTهای رایج هستند.
با نگاهی به قرارداد هوشمند NFTهایی که مالک یا قصد خرید آنها هستیم، میتوانیم نادر بودن NFTهای منفرد با استفاده از فناوری بلاک چین را تأیید کنیم. اعتبار NFT توسعه یافته است زیرا سرمایهگذاران و سازندگان اکنون میتوانند با اطمینان کامل به دنیا اطلاع دهند که چه تعداد نسخه دقیق از پروژه NFT و تاریخچه مالکیت آن وجود دارد.
توکنهای PFP پروژه کریپتو پانکس
بدون معرفی مجموعه کریپتوپانکس، NFTهای PFP معنایی ندارند. یکی از معروفترین ابتکارات NFT، کریپتوپانک است که گاهی اوقات به نام پانک نیز شناخته میشود. ارزانترین پانک به لطف تبلیغاتی که افراد مشهور و خانههای حراج دنیای واقعی به ارمغان آوردهاند، اکنون حدود ۳۵۰ هزار دلار ارزش دارد. ناگفته نماند تا همین ۴ سال پیش، هر کس میتوانست تنها به چند دلار، یک پانک ایجاد کند.
مجموعه کریپتو پانک توسط LarvaLabs راهاندازی شد. این پروژه از مجموعه از شخصیتهای پیکسلی منحصر به فرد با ویژگیهای مختلف تشکیل شده است. در جامعه رمزارزها، پانکها محبوبیت زیادی دارند؛ زیرا کاربران، هنرمندان و افراد مشهور روز به روز از آنها به عنوان تصاویر پروفایل استفاده کردند. این نشان دهنده شروع شیدایی PFP بود. NFTهای بیشتری برای استفاده به عنوان آواتارهای آنلاین، اغلب به عنوان تصاویر نمایه، تولید میشوند.
مثالی از توکنهای PFP مشهور
یکی از اولین پروژههای معروف NFT که از توکنهای PFP استفاده میکند، مجموعه میمونهای بیحوصله (BAYC) است. این مجموعه در حراج کریستیز و ساتبی مانند کریپتوپانکها به نمایش گذاشته میشود. ارزانترین قیمت یکی از مجموعهها ۴۰ اتریوم است.
یکی دیگر از پروژههای محبوب توکنهای PFP، پنگوئنهای Oudgy، است که حتی در نیویورک تایمز نمایش داده میشوند. NFTهای PFP جالبتری مانند CoolCatNFT، Meetbits و Mutant Apes وجود دارند که بازار NFT را جذابتر کرده است. یکی از این پروژهها، Blankos Block Party، نمونهای از یک روند نوظهور است که در آن از NFTهای PFP به عنوان آواتار در بازیهای ویدیویی استفاده میشود. یک اسباب بازی وینیل دیجیتال مبتنی بر بلاک چین به نام “Blankos” در این پارتی بازی چند نفره استفاده میشود.
بازاریابی NFTهای PFP
با وجود آیندهامیدوارکننده NFTها، به ویژه NFTهای PFP، توسعه و بازاریابی NFT سادهای نیستند. در اینجا چند تاکتیک بازاریابی NFT وجود دارد که ممکن است در پروژه آینده خود از آنها استفاده کنید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسرها یا افراد تأثیرگذار این قدرت را دارند که بر انتخاب خرید فالوورهای خود تأثیر بگذارند. آنها به تبلیغ NFTها و افزایش کسب و تولید پیشنهادهای ارزشمند شما کمک میکنند. برخی از مزایای همکاری با اینفلوئنسرها به شرح زیر است:
- اعتماد: اینفلوئنسرها میتوانند به پروژه شما کمک کنند تا اعتماد را جلب کند، زیرا آنها قبلاً دنبالکنندگان وفاداری دارند. در نتیجه، صاحبان NFT میتوانند زمان و هزینه کمتری را صرف ایجاد اعتماد با مخاطبان جدید کنند.
- گروههای تخصصی: اینفلوئنسرهای کریپتو دارای جوامع وفاداری هستند. به لطف آن میتوانید بدون نیاز به ایجاد یکی به آنها دسترسی پیدا کنید. وقتی با تعداد زیادی اینفلوئنسر همکاری میکنید، پروژه شما فراگیر و ترند میشود.
استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ برای بازاریابی NFT شما بسیار مهم است. شما میتوانید با کمک یک شرکت روابط عمومی ارز دیجیتال با تجربه به بهترین تأثیرگذاران ارزهای دیجیتال برسید.
تعامل با جامعه ارزهای دیجیتال
مجموعهای از افرادی که به طور فعال در حال جمعآوری، خرید، فروش و گفتگو در مورد توکنهای غیرقابل تعویض یا NFT هستند، جامعه ارزهای دیجیتال NFT نامیده میشوند. هنرمندی که NFTهای خود را با به اشتراک گذاشتن پیوندهایی به کار یا پروژه خود تبلیغ میکند. فلیپرها افرادی هستند که NFTها را خریداری میکنند و سپس آنها را برای کسب سود مجدد میفروشند.
راهاندازی یک جامعه رمزنگاری NFT از پایه ضروری است. جوامع قوی نه تنها زمینه را برای فروش مؤثر NFT فراهم میکنند، بلکه ممکن است باعث ایجاد سر و صدا، جذب خرید و افزایش ترافیک به نمایه شما شوند.
کمپینهای کریپتو بانتی (Crypto Bounty)
در یک کمپین بانتی اهداکنندگان بالقوه (که به عنوان شکارچیان جایزه نیز شناخته میشوند) در ازای دریافت سهمی از توکنهای پروژه، از طرف یک کسبوکار در تلاشهای بازاریابی شرکت میکنند. بنابراین، مستلزم ایجاد وظایف مختصری برای شکارچیان جایزه و جبران آنها با توکنها (یا NFT) است.
کلام آخر
صنعت NFT در حال حاضر به یکی از داغترین موضوعات مربوط به رمزنگاری تبدیل شده است. NFTها (مخفف توکنهای غیرقابل تعویض) داراییهای دیجیتال منحصربهفردی هستند که در بازارهای ثانویه خریداری یا خرید و فروش میشوند. با توجه به این واقعیت که بسیاری از NFTها به قیمت میلیونها دلار در حراج به فروش میرسند، PFP به افراد معمولی از هر طبقه اجازه میدهد تا NFTهای خود را در حین شرکت در انجمنهای عمومی به نمایش بگذارند. NFTهای PFP، رویکرد جدیدی را برای تجارت NFTها ارائه میدهند.